
1 
 

 
Innocent Victims of Chinese Oppression, Or Media Bullies? Falun Gong’s In-Your-Face 
Media Strategies  
 

 James R. Lewis (with Nicole S. Ruskell) 

 University of Tromsø 

[Preliminary version. Please do not reproduce or quote without consent of author.] 
 
 
Rather than a finished paper, I will be reading from a selection of my sources as the basis 
for my presentation. I will begin with a story that exemplifies my conclusion: 
 

  [A]s I write this…, I'm sitting with a stonking great glass of red wine beside 
me to try to calm my nerves. I blame the Falun Gong. Yet again, this militant, 
strident, obsessive group is trying to gatecrash Auckland's Santa parade and 
won't take no for an answer. 
   The quasi-political, faux-spiritual group has been trying to get in behind 
Santa for years and when they're told to shove off and take their poxy pastel 
posters with them, they get stroppy [belligerent] and threaten High Court 
action…. We were discussing this on Talkback [a call-in program] and, within 
minutes, the loyal practitioners of Falun Gong, aka Falun Dafa, were clogging 
the lines wanting to tell me how spiritual and peaceful and gentle they were and 
all they wanted to do was spread love and light. 
   I have no problem with a little light love spreading – just not in the Santa 
parade. … If they think they're going to win friends and influence people by 
taking the Santa parade trustees to court, then there's clearly a cultural 
disconnect that needs to be corrected. It's the Santa parade, for goodness sake. 
Could there be a more benign organisation? 
   I quickly tired of the Falun Gong lobbyists after a couple of calls and banned 
them from the airwaves. 
   That didn't stop them calling constantly, threatening legal action, … and 
promising all kinds of retribution. My flabby liberal laissez-faire attitude 
towards these people has turned into active dislike. They are passive-aggressive 
bullies – and they don't belong in the Santa parade.1 

 
                                                             
1 The New Zealand Herald, Kerre Woodham (McIvor), “Booze and Bullies,” 23 Nov 2008. 



2 
 

Falun Gong (FLG) actually did file suit against the Auckland Children’s Christmas Parade 
Trust (and lost). Michael Barnett, chairman of the Trust, was compelled to hire private 
security after FLG picketed his office and harassed him. More broadly, I should note that 
FLG regularly tries to participate in Chinese cultural parades and festivals all over the 
world. Their applications to join in these events are often rejected on the basis of the strong 
political message they insist on delivering. 
 
I will now backtrack and provide some background for  

(1) How FLG managed to achieve media dominance outside of the China 
(2) How FLG became so belligerent, to the point of alienating people 
(3) Finally, I will draw on some notions from social movement theory to partially 

interpret FLG’s media strategy 
 
PART I – Factors in Falun Gong’s Media Success 
 
To begin with, more than ten years ago, Heather Kavan (Massey University, NZ) read all of 
the stories with more than a minimum mention of FLG published in Australian and New 
Zealand newspapers from the time Falun Gong was first mentioned in May 1999 until the 
end of June 2005 (excluding Chinese media and FLG’s own newspaper, The Epoch Times). 
Her findings remain broadly representative of overall trends and can be extended to the 
present period and to the Anglophone media world more generally: 
 

Although studies of the Australian media found that the press tend to 
discredit new religious movements and magnify their deviance 
(Richardson, 1996; Selway, 1992), reporters seem to be receptive to Falun 
Gong, minimising the religion’s unusual beliefs and presenting the 
movement as compatible with mainstream activities. … I found that 
journalists have been supportive of Falun Gong. 61% of reports were 
favourable, 33% were neutral, and only 6% were negative.  
 
19.5% of the articles were extremely positive to Falun Gong. These articles 
were so impassioned that they often appeared to be verbatim from 
practitioners’ sources, and many contained strong anti-Chinese sentiments. 
They included: (1) alchemy stories of practitioners (all female) being healed 
of serious illnesses, testimonies of psychological benefits and even a 
reversal of the aging process; (2) heart-rending atrocity stories of members 
(mostly female) being tortured or kidnapped by the Chinese government, 



3 
 

and (3) articles that had a propagandist tone. 

31.1% of the stories were totally positive to Falun Gong, but not to the 
point of appearing to have been authored by participants, or being highly 
exaggerated. These included numerous stories of protests against human 
rights abuses, as well as success stories in which the interviewees (all male) 
linked their success to practising Falun Gong. 

10.4% of the stories gave alternative perspectives, (for example the 
Chinese embassy’s views, and reasons why Air New Zealand banned a 
Falun Gong airport advertisement), but gave a positive impression of 
Falun Gong. In this category I also included positive articles in which the 
author made qualifying remarks, such as “Leaving aside the rationality or 
otherwise of the Falun Gong religious movement . . .” (Fitzgerald, 2005). 

13.2% of the articles gave alternative perspectives, but left no impression 
of which side the author favoured. Examples include reported debates 
about a Falun Gong float being banned from a Christmas parade, and 
comments about Falun Gong members being prohibited from using loud 
hailers [loud speakers] outside the Chinese embassy. 

19.8% were neutral reports of facts, which no party would be likely to 
dispute, such as protests. Most of these articles were brief summaries of 
international news. 

2.6% of articles gave alternative perspectives, but Falun Gong came out 
looking negative. Most of these were reports of negative activities, where 
the authors added that Falun Gong members denied responsibility. 
Examples include reports of practitioners allegedly self-immolating in 
Tiananmen Square, and hacking into Hong Kong newspaper websites to 
redirect people to a site containing Falun Gong messages. 

3.4% of articles were negative towards Falun Gong. These either reported 
negative activities, such as alleged Falun Gong members slashing their 
wrists at Sydney’s Villawood detention centre, or only quoted sources 
critical of Falun Gong, such as the Chinese embassy or Rupert Murdoch.  

No articles were extremely negative, in the sense of appearing to have 
been authored by anti-Falun Gong or anti-cult sources.2 

                                                             
2 Heather Kavan (2005), “Print Media Coverage of Falun Gong in Australia and New Zealand.” In: Peter Horsfield, ed.: 
Papers from the Trans-Tasman Research Symposium, ‘Emerging Research in Media, Religion and Culture’. Melbourne: 
RMIT Publishing, pp. 74-85. The articles to which Kavan refers are: James T. Richardson (1996). “Journalistic bias 



4 
 

 
Given these rather remarkable statistics and the sharp contrast between media treatments 
of FLG and other new religious movements, the question becomes, Why is FLG treated 
differently? I believe this arises from a combination of different factors. 
 
In the first place, the movement’s founder-leader, Li Hongzhi (LHZ), explicitly discourages 
followers from telling outsiders about the group’s inner [‘high-level’] teachings, some of 
which are quite strange, not to mention racist, sexist and homophobic.3 Instead, he 
instructs them to present FLG as an innocent spiritual movement being persecuted by the 
People’s Republic of China (PRC); e.g.: 
 

… you must not talk about high-level things. What you know are things that 
Gods should know. Those things are what I taught to you, not to worldly 
people. So you shouldn’t tell those things to ordinary people. …only talk about 
our being persecuted, about our real situation, about our being good people and 
being wrongly persecuted, about our freedom of belief being violated, about our 
human rights being violated. They can accept all those things, and they will 
immediately support you and express to you their sympathy. … Knowing those 
facts, the people of the world will say that Falun Gong is being persecuted and 
that the persecutors are so evil. They’ll say those things, and isn’t that enough?4 

 
A second important factor that plays into Falun Gong’s media success is that by shifting 
conversations about FLG away from the group’s inner teachings to a discourse about 
human rights, FLG is able to situate itself into a popular interpretive framework which 
views the PRC through the lens of political repression. In an article originally published in 
1999, James Mann argues that stories about China in the American media (and, by 
extension, Western media more generally) “tend to be governed at any given time by a 

                                                                                                                                                                                                          
towards new religious movements in Australia.” Journal of Contemporary Religion. 11(3), pp. 289-302 and D. Selway 
(1992). “Religion in the mainstream press: The challenge for the future.” Australian Religious Studies Review, 5(2), pp. 
18-24. 
3 I have briefly discussed this aspect of LHZ’s teachings in, “Sucking the ‘De’ Out of Me: How an Esoteric Theory of 
Persecution and Martyrdom Fuels Falun Gong’s Assault on Intellectual Freedom.” Alternative Spirituality and Religion 
Review 7:1 (2016), pp. 101-102. I also discuss the aspect of LHZ’s teachings that prompts followers to seek martyrdom. 
The most detailed treatment of FLG’s teachings in English is Benjamin Penny’s excellent, The Religion of Falun Gong 
(Chicago: University of Chicago Press, 2012) 
4 Li Hongzhi, “Explaining the Fa During the 2003 Lantern Festival at the U.S. West Fa Conference.” (15 February 2003. 
Los Angeles). LHZ’s rhetorical question practically begs the further question, Enough for what? If Li’s purpose is convert 
more individuals to FLG and thus save them from the suffering during imminent apocalypse, then, according to his own 
teachings, this is nowhere near enough to save them. Rather, this minimal amount of information is just enough to evoke 
public sympathy for FLG’s campaign to overturn the ban against the group in China. This goal – not saving souls – 
appears to be the overriding focus of LHZ’s concern. 



5 
 

single story, image or concept”:5 
 

In the 1950s and the 1960s, the “frame” was of China as little blue ants or 
automatons. In the 1970s, following the Nixon administration’s opening, the 
frame was of the virtuous (entertaining, cute) Chinese, displaying their timeless 
qualities even under communism. In the 1980s, the frame was that China was 
“going capitalist.” And for most of the 1990s, the frame was of a repressive 
China. … since the American frame of the 1990s says that China is a repressive 
regime, then virtually every story about China seems obliged at some point to 
mention the theme of political repression. (Ibid) 

 
In other words, the story line that LHZ encourages his followers to present to outsiders fits 
nicely into a narrative that Westerners are prepared to hear – it reinforces what they 
already think they know about China. 
 
Over and above this narrative frame, it is objectively the case that China is and has been 
repressing FLG – a factor that should be analytically separated from the larger generic 
interpretive frame that observers bring to media reports about the PRC. This factor is not, 
however, as simple as it may first appear. As I and others have pointed out, “by their 
provocative acts,” it is clear that followers “deliberately seek” and provoke brutalization at 
the hands of authorities.6 In the early days following the banning of the movement, 
individual practitioners could avoid jail terms simply by signing a statement renouncing 
Falun Gong. LHZ, however, preached the spiritual benefits of being persecuted7– even 
going so far as promising full ‘Consummation’ (FLG’s equivalent of Enlightenment) to 
those who made the ultimate sacrifice.8 I would not normally include the facts on the 
ground such as these as being part of a larger media strategy. In this case, however, LHZ’s 
conscious intention behind encouraging protest and resistance seems to be that he expects 
the media spectacle of practitioners being brutalized by police will evoke international 
outrage, thereby bringing pressure to bear on the PRC to lift the ban on FLG (as I will 
further discuss in the final section of this paper). 
 
Yet another factor is FLG’s various media enterprises and sophisticated use of the Internet. 

                                                             
5 James Mann (1999) “Framing China." Media Studies Journal: Covering China 13:1. 
6 David A. Palmer (2001). «Falun Gong: Between Sectarianism and Universal Salvation.” China Perspectives 35, p. 17. 
7 Lewis (2016) “Sucking the ‘De’ Out of Me.” 
8 Susan J. Palmer (2003). “Healing to Protest: Conversion Patterns Among the Practitioners of Falun Gong.” Nova 
Religio: The Journal of Alternative and Emergent Religions 6:2, 348-364. 
 



6 
 

The group was already effectively using email in China for the purpose of organizing 
demonstrations (e.g., the Zhongnanhai demonstration) before being banned.9 Four years 
later, practitioners were maintaining “hundreds of sites around the world.”10 This number 
has undoubtedly multiplied in the intervening dozen years, due, in part, to the fact that 
“most overseas members are Chinese students and scholars who have both easy access to 
the Internet and the requisite cultural capital and technical capabilities.”11 
 

At the global level, [this] has ensured that [FLG’s] interpretation of events 
prevails over that of the PRC government. Western press coverage has been 
overwhelmingly supportive of Falun Gong and critical of PRC authorities, and 
negative assessments of the movement outside of the PRC are few and far 
between. Undoubtedly, the extensive information which practitioners have 
posted on their websites provides a ready resource for sympathetic journalists 
with tight deadlines.12 

 
Additionally, by May 2000 – shortly following the ban – members had set up their own 
newspaper outside of the PRC and were also publishing it on the web by August. They 
established New Tang Dynasty TV (initially in New York), a channel directed particularly 
to the Chinese diaspora, in 2001. Sound of Hope radio was initiated in 2003. Beginning in 
1999, Western media outlets who lacked their own reporters on the ground in China have 
received “most of their international information about Falun Gong from press releases 
from the Rachlin media group. What we are not told is that this group is essentially a public 
relations firm for Falun Gong, managed by Gail Rachlin – one of Li’s most avid disciples 
who is also spokesperson of the Falun Dafa Information Centre.”13 
 
FLG has thus been able to influence other media via its extensive presence on the web, 
through its direct press releases and through its own media. FLG has also been able to 
propagate its point of view indirectly, through other, non-FLG sources, which creates the 
impression of multiple sources for the same narrative. Thus, for example, “The press often 
quote Amnesty International, but Amnesty’s reports are not independently verified, and 

                                                             
9 Mark R. Bell and Taylor C. Boas (2003). "Falun Gong and the Internet: Evangelism, community, and struggle for 
survival." Nova Religio: The Journal of Alternative and Emergent Religions 6.2, p. 283. 
10 Ibid., p. 278. 
11 Yuezhi Zhao (2003) “Falun Gong, Identity, and the Struggle over Meaning Inside and Outside China.” In Nick Couldry 
and James Curran, eds., Contesting Media Power: Alternative Media in a Networked World (Rowman & Littlefield), p. 
214. 
12 Bell and Boas (2003) “Falun Gong and the Internet,” p. 287. 
13 Kavan (2005). Print Media Coverage. 



7 
 

mainly come from Falun Gong sources.”14 Additionally, Falun Gong followers and/or 
sympathizers de facto control the relevant webpages in Wikipedia.15 FLG’s domination of 
their Wikipedia pages is especially important, 
 

Because Wikipedia's articles are the first- or second-ranked results for most 
Internet searches. … This means that the content of these articles really matters. 
Wikipedia's standards of inclusion – what's in and what's not – affect the work 
of journalists, who routinely read Wikipedia articles and then repeat the 
wikiclaims as “background” without bothering to cite them.16 

 
Journalists often work under tight deadlines.17 As a consequence, Wikipedia seems to offer 
an attractive option as a seemingly independent, neutral source of information. However, 
like Amnesty International reports, Wikipedia turns out to be little more than a mouthpiece 
for the FLG point of view. 
 
Yet another factor for understanding FLG’s media dominance is that the PRC seems to 
have mostly abandoned the media field outside of China. The PRC’s point of view on FLG 
is sometimes represented to the outside world by such periodicals as the People’s Daily and 
on Chinese Embassy websites in other countries, but the only sustained counter-voice from 
China is the ‘Facts’ website (http://www.facts.org.cn/). 
 
 
PART II – The Development of Falun Gong’s Attack Strategies 
 
One final but highly significant factor in Falun Gong’s overall media strategy has been its 
attacks on critical media, which later expanded to include demands to be given fora for 
expressing their messages. This emerged as a core tactic some years before the group was 
banned. More specifically, after FLG had grown into a large enough of a movement in 
China to attract media attention, “Falun Gong’s consistent response to any negative media 

                                                             
14 Ibid. 
15 E.g., in this regard refer to Sheng Jiang (2015) “Is Falun Gong’s Wikipedia page objective?” 
https://www.quora.com/is-Falun-Gongs-Weikipedia-page-objective (Accessed 19 June 2016) and User: Colipon/Falun 
Gong. https://en.wikipedia.org/wiki/User:Colipon/Falun_Gong (Accessed 20 June 2016). 
16 Simson L. Garfinkel (2008). “Wikipedia and the Meaning of Truth: Why the online encyclopedia’s epistemology 
should worry those who care about traditional notions of accuracy.” MIT Technology Review. 
https://www.technologyreview.com/s/411041/wikipedia-and-the-meaning-of-truth/ (Accessed 9 July 2016). For some 
academicians, Wikipedia “seems to represent the worst of how the Internet has dumbed down the research process, with 
its easily accessible but unsubstantiated (if not downright false) information.” Darren Crovitz and W. Scott Smoot (2009). 
“Wikipedia: Friend, Not Foe.” The English Journal 98:3, p. 91. 
17 Kavan (2005). Print Media Coverage. 



8 
 

story [was to relentlessly] counterattack against the responsible outlets [using] strategies 
ranging from exercising in front of news organizations to harassing individual editors and 
reporters.”18 
 

Between 1996 and mid-1999, practitioners initiated over 300 protests against 
negative media reports, forcing dismissals of reporters and receiving public 
apologies. In China the media are free only as far as they facilitate social 
stability, so when Falun Gong threatened civil unrest, media managers were 
quick to capitulate to their demands. For example, when 2,000 protestors 
surrounded Beijing Television after the station broadcast a segment about a 
doctoral candidate who became psychotic while practising Falun Gong, the 
station fired the reporter, aired an immediate sympathetic portrayal, and – to 
show extra goodwill – handed out 2,000 boxed lunches to the protestors. [Then, 
h]aving learnt that such protests were fruitful, Falun Gong members [became] 
unstoppable. To prevent social unrest, Beijing authorities introduced a blackout 
against any negative media reports on the movement.19 

 
One should understand that FLG demanded more than simply “the right to reply to media 
criticism: It demanded the censorship of opponents’ views in the first place. … [In fact,] the 
movement actually urged the Chinese government to use its powers of censorship to 
muzzle the opponents of Falun Gong.”20 
 
FLG seems to have been unique among Qi Gong groups (all of which were experiencing 
criticism in the late nineties) in vigorously counter-attacking its critics. This almost 
certainly means that followers were ultimately receiving their marching orders from LHZ 
himself – though he disingenuously attributed such actions to the independent initiative of 
others in the movement. Thus, for example, in “Digging Out the Roots,” an essay published 
a year before FLG was banned, LHZ refers to defending the ‘Dafa,’ a complex term roughly 
comparable to the Buddhist ‘Dharma’ and the Taoist ‘Tao’: 
 

Recently, a few scoundrels from literary, scientific, and qigong circles, who have 
been hoping to become famous through opposing qigong, have been constantly 
causing trouble, as though the last thing they want to see is a peaceful world. 
Some newspapers, radio stations and TV stations in various parts of the country 

                                                             
18 Zhao (2003) “Falun Gong, Identity, and the Struggle,” pp.214-215. 
19 Kavan (2008) “Falun Gong in the Media,” p. 3. 
20 Zhao (2003) “Falun Gong, Identity, and the Struggle,” p. 215. 



9 
 

have directly resorted to these propaganda tools to harm our Dafa, having a 
very bad impact on the public. This was deliberately harming Dafa and cannot 
be ignored. Under these very special circumstances, Dafa disciples in Beijing 
adopted a special approach to ask those people to stop harming Dafa—this 
actually was not wrong. This was done when there was no other way …when 
students voluntarily approach those uninformed and irresponsible media 
agencies and explain to them our true situation, this should not be considered 
wrong.21 

 
At the time, LHZ was insisting that FLG was not a political movement, an identification 
that might have provoked government suppression. Thus in the same essay, he tries to 
describe these essentially political actions as non-political: “I have said that Dafa absolutely 
should not get involved in politics. The purpose of this event itself was to help the media 
understand our actual situation and learn about us positively so that they would not drag 
us into politics.”22 
 
After being banned in the PRC, Falun Gong continued to actively try to silence its critics. As 
an example of the movement’s efforts to suppress contrary voices, in 2001, the Canadian La 
Presse Chinoise (Chinese Press)23 published a critical piece based around the testimony of a 
former practitioner. In that case, the newspaper was sued for libel. Four years later, 
Quebec’s Supreme Court decided against the plaintiff. The ruling included the statement 
that, “Falun Gong is a controversial movement which does not accept criticism.” Similarly, 
in response to a condemnatory statement published in the Chinese Daily newspaper in 
Australia, Falun Gong filed a defamation lawsuit in 2004. Two years later, the New South 
Wales’ Supreme Court ruled in favor of the Chinese Daily.24 
 
There have been a number of other lawsuits, but in most cases practitioners rely upon 
different tactics – though often using the implied threat of lawsuits as part of their overall 
strategy. Thus, for example, in response to an AP piece in 2005, “Chinese Show off 
Repentant Falun Gong,”25 practitioners staged a protest at AP headquarters and demanded 
that the report be withdrawn. And to refer to one more example, in 2008, the New York 
Times published an article, “A Glimpse of Chinese Culture That Some Find Hard to 

                                                             
21 Li Hongzhi (1998) “Digging Out the Roots.” http://en.falundafa.org/eng/jjyz72.htm. Downloaded 20 June 2016 
22 Ibid. 
23 http://www.chinesepress.com/ 
24 Lewis (2017) “Sucking the ‘De’ out of Me.” 
25 Associated Press, “Chinese Show Off Repentant Falun Gong” (2005). 
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/articles/A26902-2005Jan21_2.html Accessed: 5 June 2015. 



10 
 

Watch,”26 critical of a program that had been promoted as a Chinese cultural event, but 
which was actually a heavily politicized attack on the PRC by the FLG. Movement websites 
responded with dozens of pieces attacking both the newspaper and the article’s author. 
 
According to incomplete statistics, FLG practitioners have filed over 100 lawsuits since 
2001 in countries as diverse as the United States, Canada, Sweden, Germany, Belgium, 
Spain, South Korea, Greece, Australia, Bolivia and the Netherlands, but have seldom won; 
perhaps like the Church of Scientology, FLG values lawsuits as more of an harassment 
tactic than as actions they actually hope to win. In more recent years, FLG news outlets 
have tried to re-ignite international media interest by featuring such stories as the 
supposed mass renunciation of the Communist Party by members within China (which 
most other media recognize as implausible) and the supposed mass harvesting of organs 
from imprisoned FLG members (a claim which has evoked a mixed response from the 
international media).  
 
Conclusion – Theorizing Falun Gong’s Media Strategies 
 
There have been several attempts to theorize the conflict between Falun Gong and Chinese 
authorities, from Junpeng Li’s application of a conflict amplification model27 to my and 
Nicole Ruskell’s partial application of a moral panic approach.28 To focus more specifically 
on FLG’s media strategies, Andrew Junker used the notion of tactical repertoires developed 
by social movement theorists (e.g., Tilly 1995; Taylor 2004) to contrast Falun Gong’s 
approach to protest against PRC authorities with the Chinese democracy movement’s 
approach. The aspect of his analysis that is particularly relevant to my analysis in the 
current paper is his discussion of how “[f]amiliar strategies of action shape what actors 
attempt to accomplish” (p333). Junker demonstrates that both movements rely upon 
strategies they had developed in China as the basis for their continued demonstrations in 
other countries. Thus, for example, both movements used the tactic of posting petitions or 
open letters in China, and continue to use this tactic overseas. FLG utilized public displays 
of Falun Gong exercises to attract attention in China and continues to deploy the same 
tactic outside of China (which has no parallel in the democracy movement). And the 
                                                             
26 Eric Konigsberg, “A Glimpse of Chinese Culture That Some Find Hard to Watch.” New York Times (26 February 
2008). 
http://www.nytimes.com/2008/02/06/nyregion/06splendor.html?scp=1&sq=A+Glimpse+of+Chinese+Culture+That+So
me+Find+Hard+to+Watch&st=nyt Accessed: 5 June 2015 
27 Junpeng Li (2013) “The Religion of the Nonreligious and the Politics of the Apolitical: The Transformation of Falun 
Gong from Healing Practice to Political Movement, Religion,” Politics and Religion 7, pp. 177-208. 
28 James R. Lewis and Nicole S. Ruskell (forthcoming), “Understanding Falun Gong’s Martyrdom Strategy as Spiritual 
Terrorism,” In James R. Lewis, ed. Cambridge Companion to Religion and Terrorism. Cambridge, UK: Cambridge 
University Press. 



11 
 

Chinese democracy movement fundraised in China and continues to fundraise overseas 
(which has no direct parallel in FLG). 
 
However, Junker’s reliance on a “tool kit” approach causes him to focus on specific, 
ground-level tactics and to miss larger strategies such as Falun Gong’s attacks on media 
outlets that broadcast critical stories. As I have already shown, for a few years in the late 
1990s, FLG enjoyed marked success counter-attacking critics in the PRC, and seems stuck in 
this approach as a way of silencing critics outside of China – without considering the 
ill-will that this tactic potentially evokes (as we saw in the case of Kerre Woodham 
recounted at the beginning of the present paper). 
 
Using the examples of Suma Ching Hai International, Zhong Gong and Falun Gong/Falun 
Dafa, the potential for expatriate protest to backfire on protesting groups (that she refers to 
as ‘cybersects’) is discussed in Patricia M. Thornton’s chapter in Kevin J. O’Brien’s edited 
volume, Popular Protest in China (2008). Thornton builds her analysis on what Keck and 
Sikkink have termed ‘boomerangs’ of transnational support, which are attempts to 
mobilize international networks and international opinion as part of an effort to force 
change back home.29 However, She points out that cultivation of a boomerang effect 
“comes, not infrequently, at a cost: the bids of these banned sects for transnational support 
have resulted in increased domestic and international scrutiny of their internal affairs and 
public relations tactics, and have occasionally produced a backlash of negative media 
attention for both the networks and their supporters. In contrast to the transformative 
backfire generated by repressions, which can produce a ‘take off’ in popular mobilization, 
backlash undermines the credibility of movement organizers and their capacity to 
influence established media, politicians, and the public at large.” 

 
For her section on Falun Gong, she discusses how the group’s media outlets – particularly 
The Epoch Times – ‘manufactured dissent’ by promoting an ongoing pseudo-story about 
supposed mass resignations from the Communist Party of China by high-ranking officials. 
Though dismissed as ‘laughable’ by other news outlets, The Epoch Times and its affiliated 
organizations continue to maintain a running count of ‘resignations’ on their websites. She 
also discusses the example of the Falun Gong’s attack on the late Harry Wu, a prominent 
China critic who had challenged Falun Gong’s story about the mass harvesting of organs 
from imprisoned practitioners and selling them on the international organ market. Falun 
Gong viciously attacked Wu, accusing him, among other things, of being on China’s 
                                                             
29 Margaret E. Keck and Karen Sikkink (1998), Activists Beyond Borders: Advocacy Networks in International Politics. 
Ithaca: Cornell University Press. 



12 
 

payroll – extremely improbable, given Wu’s history with the PRC. 
 
To conclude, Falun Gong’s heavy-handed efforts to silence critics are the least palatable of 
FLG’s various strategies aimed at directly influencing the media. This approach even 
threatens, to use Thorton’s term, to ‘backfire’ on FLG, which would thus undermine the 
movement’s PR strategy of painting itself as an innocent spiritual exercise group. FLG 
could be proactive and save itself from this negative scenario, but LHZ seems to have 
become progressively more antagonistic toward international media and thus not inclined 
to call a halt to his followers’ belligerent activities in this arena. It thus seems only a matter 
of time before global media outlets wake up and begin to re-perceive Falun Gong as a 
negative organization – as a kind of Chinese Church of Scientology – that will slowly 
decline in numbers and influence and gradually fade away, especially after LHZ finally 
passes from the scene. 
 
 
[Conference cyberproceedings are published for documentary purposes. Views 
expressed are the author's and do not necessarily represent CESNUR's opinions.] 


